تاثیر رنگ مبلمان اداری در زیبایی فضای کار

امتیاز این صفحه:

امتیاز خود را ثبت کنید

مبلمان اداری مجموعه ای از وسایل مورد نیاز هر اداره می باشد. همچنین می دانیم رنگ ها پدیده هایی در زندگی انسان ها هستند که نمی توان از تاثیرات آن چشم پوشی کرد. در این مقاله ما ابتدا به معرفی مبلمان اداری پرداخته سپس به تاثیر رنگ مبلمان اداری در زیبایی فضای کار نیز اطلاعاتی را ارائه خواهیم نمود.

مبلمان اداری

مبلمان به معنای مجموعه ابزار ها و وسایل مورد نیاز یک محیط می باشد. در محیط اداری، مبلمان خاصی دارد که با توجه به فضای اداره و بودجه ی شرکت یا فرد، می تواند از انواع وسایل گوناگونی تشکیل شده باشند. از جمله مبلمان و دکوراسیون اداری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

میز اداری: انواع میزها شامل میز مدیریت، میز کنفرانس، میز کارشناسی، میز های کارمندی و … .
صندلی اداری: انواع صندلی نظیر صندلی مدیریت، کارمندی، انتظار، صندلی کامپیوتر، کارشناسی، کنفرانس و … .
کمد ها و کتابخانه ها
طبقه دیواری ها
پارتیشن های اداری
دیوار پوش ها
مبل ها
فایلینگ ها
با توجه به این وسایل می توان گفت که بکار رفتن رنگ ها در مبلمان اداری که قسمت بیشتری از محیط را در بر می گیرند، سبب تاثیر رنگ مبلمان اداری در زیبایی محیط و روحیات افراد مشغول بکار در اداره خواهد شد.

تاثیر رنگ از نظر روانشناسی

برای فهم بهتر از تاثیر رنگ مبلمان اداری ابتدا به تاثیر رنگ می پردازیم.
از نظر پژوهشگران و روانشناسان، رنگ ها ناخودآگاه سبب تاثیر در مغز انسان ها می شوند. این تاثیرات بیشتر در احساسات فرد بروز پیدا می کند. از طرف دیگر رنگ ها با توجه به ویژگی هایی که در احساسات انسان ها ایجاد می کنند به عنوان نشانگر وضعیت های مختلفی استفاده شده اند که این عامل از نظر بیشتر روانشناسان سبب می شود انسان ها با درک این رنگها به آن وضعیت مرتبط شوند. به عنوان مثال رنگ قرمز به عنوان علامتی برای خطر استفاده شده است که ناخودآگاه این احساس در اکثر ما با دیدن آن بوجود می آید. از نظر روانشناسی می توان در مورد تاثیر رنگ ها گفت:
رنگ های گرم: این رنگ ها حس هیجان و شور انسان ها را برمی انگیزانند. این گونه رنگ ها محرک حواس هستند. به طور مثال در روان شناسی رنگ ها رنگ قرمز نمایان کننده ی غرایز تند و نیرومند هستند. از جمله این رنگ ها می توان به رنگ های زرد تا نارنجی، قرمز و زرشکی اشاره نمود.
رنگ های سرد: اغلب این رنگ ها باعث ایجاد یک حس آرامش و انعطاف پذیری می باشند. در علم روان شناسی رنگ ها به عنوان مثال رنگ سبز نشانگر انعطاف پذیری، رنگ آبی نشانگر عمق احساسات و آرامش می باشند. از جمله این رنگ ها می توان به رنگ های بنفش، آبی تا سبز اشاره نمود.
رنگ های خنثی: این رنگ ها احساساتی نظیر بی طرفی، افسردگی، اعتماد و رسمی بودن را ایجاد می کنند. از جمله این رنگ ها می توان به رنگ های مشکی، بژ، سفید، طلایی، نقره ای و… اشاره نمود.

تاثیر رنگ مبلمان اداری

حال با توضیحاتی که در دو قسمت بالا ارائه شد راحت تر می توان در مورد تاثیر رنگ مبلمان اداری بحث کرد. به طور کلی از ویژگی های اماکن و محیط های اداری می توان گفت که این محیط ها باید آرام و تسکین دهنده باشند. در مورد تاثیر رنگ مبلمان اداری در زیبایی فضای کار و دکوراسیون اداری می توان گفت:
تنوع رنگی در مبلمان اداری می تواند سبب زیباتر شدن محیط و القای احساسات متفاوت در افراد با سلیقه های مختلف بشود.
با توجه به ویژگی های روانی که رنگ ها ایجاد می کنند می توان با بکارگیری از رنگ ها، محیط های خاصی را ایجاد کرد. به عنوان مثال رنگ آبی باعث کاهش تنش احساسی و نوعی آرامش می شود و رنگ قرمز سبب ایجاد حس تحرک و هیجان لز دکوراسیون اداری می گردد. حضور رنگ های شاد و سرزنده سبب نشاط در افراد حاضر در محیط می شوند.
به کارگیری رنگ ها متنوع سبب درآمدن از حس یکنواختی و کسل کنندگی محیط می شود.
همچنین به کارگیری از رنگ های خاص در محیط کار و اداره می تواند نشانگر شخصیت و سلیقه شما و شرکت باشد که یک ذهنیت منحصر به فرد برای مشتریان و افراد مراجعه کننده از آن اداره به جا می گذارد.

محصولات جدید

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها