چند اشتباه رایج در طراحی دفتر کار

امتیاز این صفحه:

امتیاز خود را ثبت کنید

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون محیط اداری

طراحی استاندارد دفتر کار وابسته به رعایت نکات مهمی است که در عدم رعایت آن ها منجر به ایجاد محیط نامناسب برای کارکنان می شود. در ادامه به بررسی 9 اشتباه رایج در طراحی دفتر کار پرداخته می شود که مطالعه و رعایت تک تک آن ها در حین طراحی دفتر کار بسیار مهم است.

چند اشتباه رایج در طراحی دفتر کار

دفتر کار به مجموعه ای از اتاق ها و سکشن هایی گفته می شود افراد در آن برای رسیدن به اهداف آن مجموعه تلاش می کنند. یکی از مسائلی که در رسیدن به این اهداف تا حدودی دخیل است طراحی دفتر کار است. طراحی استاندارد و صحیح دفتر کار نه تنها سبب افزایش راندمان مجموعه و راحتی کارکنان می شود بلکه باعث خواهد شد ارباب رجوع نیز با شما و محیط کاری تان ارتباط برقرار کند. عدم توجه به طراحی داخلی به روز متناسب با طراحی های روز دنیا ممکن است به زمینه ی کاری تان لطمه وارد کند. از چند اشتباه رایج در طراحی دفتر کار به موارد زیر می توان اشاره نمود:

طراحی و شروع به اجرای کار بدون برنامه ریزی قبلی
عدم توجه به نیاز و نظرات کارکنان
در نظر نگرفتن رنگ بندی دفتر کار
عدم توجه به ایجاد فضای کافی برای قرار دادن میز و صندلی ها
عدم توجه به ابعاد میز و صندلی ها در حین خرید
دیده شدن کابل ها و سیم های اضافی
عدم توجه به انعطاف پذیری دفتر کار
نورپردازی نامناسب
عدم توجه به رفع صدای های مزاحم
در ادامه به بررسی برخی از این چند اشتباه رایج در طراحی دفتر کار پرداخته می شود.

نظر کارکنان در طراحی دفتر شرط است

اولین اشتباه رایج در طراحی دفتر کار عدم توجه به نیاز کارکنان است. از نکاتی که در مورد طراحی دفتر حائز اهمیت است توجه به نظرات کارکنان می باشد. شما باید بدانید که دفتر کار و محیط کاری شما تنها متعلق به شما نیست و کارکنانتان ساعت های بسیاری از روز را ، حتی شاید بیشتر از شما، در دفتر سپری می کنند. عدم توجه به نیاز کارکنان و در نظر نگرفتن نظرات آن ها ممکن است باعث دلخوری شود و یا در دراز مدت راندمان محیط کاری تان را کاهش دهد. شما به همان اندازه ای که به کارکنان تان اهمیت دهید و نظرات آن ها را در مسائل محیط کاری دخیل کنید ، به همان میزان توجه و دلسوزی متقابل دریافت خواهید کرد. در نظر داشتن نظرات کارمندان ممکن است حتی به نفع دفتر کار شما از بابت طراحی بهتر و یا مقرون به صرفه بودن باشد.

برای میز و صندلی های فضای کافی ایجاد کنید

درهم رفتگی میزها و صندلی ها در دفتر کار موجب می شود که دفتر کاری تان بسیار بهم ریخته و آشفته به نظر برسد که یکی از مهم ترین موارد اشتباه رایج در طراحی دفتر کار است. آشفته بودن و شلختگی دفتر کارتان نیز ممکن است به قیمت بدنام شدن مجموعه تان باشد ، از این رو بهتر است در حین طراحی دفتر کار به مسائلی از جمله نحوه ی قرار گیری میز ها و جایگیری مناسب صندلی ها نیز توجه داشته باشید. اگر متراژ دفترتان کوچک است می توانید از نکات و فنون طراحی کمک بگیرید ویا از میزها و صندلی های کوچک استفاده کنید. توجه به فاصله ی میز و صندلی ها در محیط کاری علاوه بر ایجاد جلوه ی زیبا سبب داشتن حریم شخصی برای هر یک از کارمندان نیز می شود. برای آنکه بتوانید دفترتان را به طور هنرمندانه ای طراحی کنید بهتر است از یک نفر طراح ماهر کمک بخواهید و خودسرانه عمل نکنید.

به فکر آینده باشید

عدم توجه به خرید و تهیه ی تکنولوژی های روز دنیا سبب عقب ماندن مجموعه شما می شود البته در مواردی ممکن است که شرکتی قادر به راه اندازی تکنولوژی جدید از بابت نبود فضای کافی در محیط کار باشد. محیط های تجاری و کاری از سری محیط هایی هستند که باید با تکنولوژی های روز دنیا همگام شوند تا قادر به رقابت با رقبای باشند. از آنجایی که چگونگی تکنولوژی ها آینده مشخص نیست باید آینده نگری کرد، از این رو بهتر است در حین طراحی دفتر کار محیط یا محیط هایی برای قرار دادن تکنولوژی ها و یا راه اندازی آن ها در نظر بگیرید تا مجبور به ایجاد تغییر دکوراسیون داخلی دفتر نباشید. در ایجاد محیط اضافی برای دفتر کاری تان باید آن را به پریز های برق نیز مجهز کنید.

نورپردازی نامناسب، شایع ترین اشتباه رایج در طراحی دفتر کار

نکته ی حائز اهمیتی که در مورد ایجاد سلامت و نشاط در محیط کاری وجود دارد نور مناسب است. عدم توجه به نورگیری مناسب محیط کاری و اجرا نکردن تعداد پنجره های متعدد سبب خستگی چشم کارکنان می شود و رفته رفته محیط کاری را برای آن ها کسل کننده می کند. از پنجره های بزرگ، نورگیر های سقفی و پاسیو، دیوار های سفید و لامپ های مناسب چشم برای ایجاد نورپردازی مناسب می توانید استفاده کنید. محیط های تاریک با عدم نورگیری مناسب بر روی مغز کارکنان تاثیر می گذارد و در دراز مدت سبب خستگی کارکنان و در زبان ساده تر “دل ندادن به کار” می شود. از رنگ ها نیز می توانید برای نور بخشیدن به دفتر کارتان نیز کمک بگیرید. از رنگ های روشن مانند زرد و سفید برای اتاق کارکنان می توانید استفاده کنید و اشتباه رایج در طراحی دفتر کار از بابت رنگ آمیزی تیره را تکرار نکنید.

توصیه ی نهایی

توجه به طراحی دفتر کار از مسائلی است که سبب پیشرفت شغل تان می شود. پیشرفت شغلی هم به راحتی کارکنان در محل کار و هم به ایجاد ارتباط صحیح ارباب رجوع با مجموعه شما مرتبط است. تمام سعی شما در طراحی دفتر می بایستی در جهت ایجاد رفاه برای کارمندان باشد که بی شک حاصل این توجه را در سال های بعدی خواهید دید. برای طراحی دفترتان توصیه می شود از این طراح متخصص و یا یک موسسه طراحی داخلی کمک بگیرید تا آن 9 مورد اشتباه رایج در طراحی دفتر کار را تکرار نکنید.

محصولات جدید

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها