آشنایی با شیشه های هوشمند مات شونده و کاربرد آنها در محیط اداری

امتیاز این صفحه:

امتیاز خود را ثبت کنید

امروزه استفاده از نور طبیعی به یکی از ارکان مهم در طراحی سازه تبدیل شده است. اما تا چه میزان می توان در ساختمان از این نور طبیعی استفاده نمود. در این مقاله با کاربرد شیشه های هوشمند مات شونده و انواع آن در فضاهای اداری بیشتر آشنا خواهید شد.

استفاده از شیشه در طراحی نمای ساختمان

معمولا برای زیبایی نمای بیرونی سازه ها از متریال های مختلفی استفاده می شود. شیشه ها در این امر نقش بزرگی دارند و از آن برای ایجاد جذابیت بصری برای سازه ها مخصوصا سازه های اداری به حد بالایی استفاده می شود. علاوه بر آن استفاده از شیشه ها باعث عبور نور طبیعی به داخل سازه ها شده و کاهش مصرف انرژی را در این سازه ها به دنبال دارد.

اما در زمانی که نور باعث ایجاد ناراحتی در چشم می شود یا برای ایجاد امنیت بیشتر سازه ها لازم است که این شیشه ها با نوع پوشش پوشیده شوند. استفاده از پرده ها با انواع شکل و جنس به یکی از مهم ترین موارد طراحی دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. اما در فضاهای اداری نمی توان از پرده در اتاق ها استفاده نمود. امروزه استفاده از تکنولوژی مدرن در ساخت شیشه ها به کمک طراحان سازه ها آمده است و با نصب این شیشه ها بر روی پنجره علاوه بر استفاده از نور طبیعی از کاربرد شیشه های هوشمند مات شونده استفاده بهینه می شود.

کاربرد شیشه های هوشمند مات شونده

شیشه های مات شونده امروزه یکی از پرکاربردترین متریال ها در نمای بیرونی سازه ها است. با دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد این شیشه ها قابلیت عبور نور و عدم عبور آن را تنها با فشردن یک دکمه دارا هستند. در صورتی که تمایل به استفاده از نور طبیعی در طی روز دارید می توانید از شیشه های شفاف استفاده نمایید. اما در صورتی که در بعضی از موارد تمایل به عدم استفاده از این نور به هر دلیلی دارید با زدن یک دکمه شیشه از حالت شفاف به حالت مات تغییر پیدا می کند و دیگر حتی نیازی به نصب پرده در این فضاها وجود ندارد.

انواع شیشه های مات شونده

شیشه های هوشمند به انواع مختلفی تولید می شوند. این شیشه ها در کارخانه های بزرگ با توجه به ابعاد مورد نیاز تولید و در محل خود نصب می شوند. علاوه بر این پنجره ها دارای دو جدار بوده و به کاهش مصرف انرژی در سازه ها کمک می کند.

شیشه های مات شونده الکتروکروماتیک

در این نوع تغییر حالت شیشه به دلیل تغییر در ولتاژ برق اتفاق می افتد. مواد به کار رفته در لایه میانی دو جدار شیشه الکترو کروماتیکی بوده و قابلیت جذب گرما را به حد دلخواه دارد. کاربرد شیشه های هوشمند مات شونده در فضاهای اداری به دلیل تغییر حالت آن بسیار مهم است.

شیشه های فتوکرومیک

یکی از محیط هایی که کاربرد شیشه های هوشمند مات شونده در آن بسیار چشمگیر است فضاهای اداری است. این فضاها به دلیل کاربری ویژه خود قادر به استفاده از پرده در بیشتر قسمتهای آن نیستند. به همین دلیل استفاده از کاربرد شیشه های هوشمند مات شونده با قابلیت فتوکرومیک باعث می شود تا در صورت تابش نور به شیشه امواج الکترومغناطیسی موجود در شیشه به نور واکنش نشان داده و مات شوند. این قابلیت برای فضای اداری بسیار مناسب است.

شیشه های کریستال مایع

یکی دیگر از انواع شیشه های مات شونده که به دلیل ویژگی برای نصب در فضای اداری بسیار مناسب است شیشه کریستال مایع است. متریال در این نوع دو لایه نازک قلع است. اما لایه میانی متریال کریستال مایع است. اتصال این شیشه ها به جریان برق باعث می شود تا کریستال شفاف شده و نور را از خود عبور دهد اما در زمانی که نیاز باشد می توان جریان برق را قطع نمود. با این کار کریستال لایه میانی حالتی مات به خود می گیرد که مانع از عبور نور می شود. از ویژگی های مهم این نوع شیشه عبور نور حتی در حالت مات بودن شیشه ها است. با این ویژگی می توان از آن در محیط های اداری جهت کم نمودن مصرف انرژی استفاده نمود.

شیشه های ترموکرومیک

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که ادارات با آن روبرو هستند هدر رفت انرژی از پنجره های این سازه ها است. به همین دلیل از کاربرد شیشه های هوشمند مات شونده با قابلیت هوشمند بودن در برابر هدر رفت انرژی در این سازه ها می توان سود برد. شیشه های ترموکرومیک در برابر گرما واکنش نشان داده و در صورتی که محیط گرم تر از حد مطلوب باشد امواج گرمایی را از خود عبور نمی دهند. اما این کار در فصول سرد سال به دلیل سرد بودن سازه ها اتفاق نمی افتد با عبور امواج گرمایی به حفظ انرژی در سازه ها کمک می کنند.

انواع شیشه مات شونده هوشمند

                                                  انواع شیشه مات شونده هوشمند

موارد کاربرد شیشه های هوشمند مات شونده

علاوه بر فضاهای اداری که بیشترین موارد مصرف این نوع شیشه ها را دارند از این نوع شیشه ها با کاربرد شیشه های هوشمند مات شونده می توان در فضاهای دیگری نیز استفاده نمود.

مکان هایی با امنیت بالا نظیر: طلافروشی، صرافی و .. از کاربرد شیشه های هوشمند مات شونده برای پنهان کردن اشیاء گرانبها استفاده می شود. علاوه بر آن قابلیت عدم تبادل حرارتی نیز در این سازه ها از کاربرد شیشه های هوشمند مات شونده است.

  • استفاده از شیشه های هوشمند در حمام های مستر و یا قسمت های مختلف سازه ها با توجه به ایجاد حریم خصوصی
  • از دیگر کاربرد شیشه های هوشمند مات شونده استفاده از آن به عنوان پرده نمایش تصاویر در ادارات و یا مدارس است.
  • هتل ها و اتاق های کنفرانس و همچنین حریم خصوصی بالکن ها نیز از موارد استفاده از این شیشه ها است.
  • مراکز درمانی و بیمارستان ها نیز از این شیشه ها در درب هایی که برای محافظت از اشعه ایکس طراحی شده اند استفاده می کنند.
  • ادارات اما بیشترین محیط ها برای استفاده از قابلیت های این نوع شیشه ها هستند. برای سفارش تولید این شیشه ها در انواع مختلف برای محیط های مختلف با ابعاد گوناگون می توانید به سایت ما مراجعه فرمایید.
کاربرد شیشه های مات هوشمند

                                                 کاربرد شیشه های مات هوشمند  

محصولات جدید

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها