تاثیر صندلی ارگونومیک در بازدهی کار چیست

امتیاز این صفحه:

امتیاز خود را ثبت کنید

امروزه با تغییر سبک زندگی و به وجود آمدن لزوم نشستن طولانی مدت پشت میز کامپیوتر برای کسب درآمد یا انجام کارهای کامپیوتری و… این نیاز به وجود آمده است تا از تاثیر صندلی ارگونومیک در بازدهی کار بیشتر بهره ببریم چرا که صندلی های ارگونومیک به گونه ای طراحی شده اند تا در صورت نشستن طولانی بر روی صندلی آسیبی به ستون فقرات و گردن وارد نشود و بازدهی کار با کم کردن احساس خستگی در حین کار بالا باشد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با تاثیر صندلی ارگونومیک در بازدهی کار بیشتر آشنا شوید.

صندلی ارگونومیک چیست و تاثیر صندلی ارگونومیک در بازدهی کار چه می باشد؟

در ابتدا مقاله تاثیر صندلی ارگونومیک در بازدهی کار باید بگوییم که صندلی ارگونومیک چیست و به چه دلیل استفاده از آن در محیط کار نسبت به سایر صندلی های غیر استاندارد ضروری می باشد، در جواب این سوال می توان گفت که صندلی ارگونومیک نوعی صندلی اداری یا خانگی می باشد که متناسب با ویژگی هر فرد تولید می شود و قابلیت تنظیم دسته، ارتفاع نشیمنگاه، پشتی و… را در خود دارد این ویژگی باعث می شود تا فرد در صورت نشستن طولانی مدت پشت صندلی ارگونومیک با دردها و آسیب های کمر و ستون فقرات رو به رو نشود و در راحت ترین شکل بر روی صندلی قرار بگیرد، این موضوع نیز همچنین باعث می شود تا راندمان و بهره وری فرد در حین نشستن طولانی مدت بر روی صندلی بالا باشد.

صدمات و آسیب های ارگونومیک محیط کار و راه های پیشگیری آن

نشستن و کار طولانی مدت پشت میز کامپیوتر باعث می شود تا فرد به مرور زمان به مشکلات و آسیب های تکراری دچار شود. قرار داشتن طولانی مدت فرد در وضعیت بدنی نامناسب باعث می شود تا بدترین آسیب و مشکلات برای استخوان و مفاصل به وجود بیاید. عوامل مختلفی چون سن، نوع تغذیه، ورزش کردن در طول روز و… تاثیراتی بر روی کاهش یا افزایش صدمات و آسیب های ارگونومیک دارد اما در هر صورت همه افراد در تمام سنین و وضعیت جسمانی با نشستن طولانی مدت بر روی صندلی های غیر استاندارد و قرار گرفتن فرد وضعیت سخت بدنی به مشکلات و خطرات ارگونومیک دچار می شوند. به منظور پیشگیری از دچار شدن به مشکلات و خطرات ارگونومیک در سنین پیری یا حتی جوانی لازم است تا موارد زیر را رعایت کنیم:

برای حمل یا انجام کارهای سنگین می توان آن را در چندین مرحله انجام داد
هر چند وقت یکبار وضعیت نشستن خود را تغییر دهیم
بهره گیری از بالش های طبی بر روی صندلی های اداری و خانگی
اجتناب از نشستن طولانی مدت بر روی صندلی
انجام فعالیت جسمانی پس از نشستن 1 یا 2 ساعت بر روی صندلی

نشانه‌های نامناسب‌ بودن ارگونومیک محیط کار

برای توضیح هر چه بهتر موضوع تاثیر صندلی ارگونومیک در بازدهی کار باید به این مقوله اشاره کنیم که نشانه ها و علائمی وجود دارد که نشان می دهد صندلی که بر روی آن می نشینید غیر استاندارد بوده و لازم است صندلی خود را با یک صندلی ارگونومیک عوض کنید، این نشانه ها به صورت زیر می باشد:
راحت نبودن نشستن بر روی صندلی
داشتن احساس نامناسب بودن صندلی
مشکل داشتن جای میز و صندلی

ویژگی های صندلی ارگونومی

صندلی ارگونومیک نسبت به صندلی های معمولی و غیر استاندارد دارای ویژگی هایی می باشد که باعث می شود تا بهره وری و کارکرد کارمند در محیط اداری افزایش یابد، این ویژگی ها به شرح زیر می باشد:

بخش نشستن یا نشیمنگاه صندلی:

نشیمنگاه صندلی ارگونومی به گونه ای ساخته می شود که نه خیلی سفت باشد و نه خیلی نرم تا کاربر در هنگام نشستن طولانی مدت بر روی صندلی آسیب کمتری به عضلات پایین تنه بدن کاربر وارد شود. عمق محل نشستن فرد نیز متناسب با قد و وزن طراحی می شود و معمولا بین 15 تا 20 سانتیمتر می باشد.

قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی:

قابلیت تنظیم صندلی یکی دیگری از ویژگی های صندلی ارگونومیک می باشد که باعث می شود تا در صورت نیاز ارتفاع صندلی ارگونومیک افزایش یا کاهش بیابد.

بخش پشتی صندلی:

بخش پشتی صندلی به دلیل اینکه با ستون فقرات در ارتباط است و می توان گفت مهم ترین بخش صندلی ها می باشد در صندلی های ارگونومیک به گونه ای ساخته می شود که حالت انعطاف پذیری در خود داشته و قابلیت 10 تا 30 زاویه پشتی را داشته باشد.

پایه های صندلی:

پایه های صندلی ارگونومیک داری چرخ می باشند که این ویژگی باعث می شود تا فرد در محیط اداره یا خانه به راحتی به مناطق مختلف میزان دسترسی داشته و جا به جا بشود.

جنس و مواد سازنده صندلی:

جنس روکش و ناحیه نشیمنگاه صندلی از جنس موادی می باشد که در صورت نشستن بر روی آن باعث عرق کردن و چسبیدن صندلی به بدن نشود و به شکلی جلوی به وجود آمدن آسیب های پوستی را بگیرد.

تاثیر صندلی ارگونومیک در بازدهی کار

بسیاری از کارفرمایان اهمیت این موضوع را می دانند که داشتن صندلی های ارگونومیک در محیط کاری و اداری خود برای کارمندان باعث می شود تا خستگی و ضعف و آسیب های بدنی کمتری متوجه کارمندان بشود و پروژه یا فعالیت کاری سریعتر پیش برود علاوه بر آن بهره گیری از تاثیر صندلی ارگونومیک در بازدهی کار باعث می شود تا کارمندان از بیمه کاری خود کمتر استفاده کنند و به نوعی مرخصی کمتر و فعالیت کاری بیشتری داشته باشند.

در بخش زیر می توانید مهم ترین تاثیر صندلی ارگونومیک در بازدهی کار را مشاهده کنید:

انرژی و اشتیاق بالا در نشستن بر روی صندلی ارگونومی و انجام فعالیت اداری
احساس راحتی بیشتر و احساس خستگی کمتر
تعریق کمتر در بخش پشتی و نشیمنگاه
قرار داشتن پاها، کمر و گردن در وضعیت استاندارد
همه افراد چه قد کوتاه و چه قد بلند می توانند از آن استفاده کنند
گردش خون و اکسیژن به بخش های مختلف بدن با نشستن روی صندلی ارگونومی بهتر می شود
وارد نشدن فشار و خستگی به ستون فقرات

قیمت و خرید صندلی ارگونومیک

در انتهای مقاله تاثیر صندلی ارگونومیک در بازدهی کار باید به قیمت و خرید صندلی ارگونومیک بپردازیم در خصوص قیمت خرید باید گفت که مدل های متنوعی از صندلی های ارگونومیک در بازار موجود می باشد که رنج قیمت آنها بین 500 هزار تا 10 میلیون تومان می باشد و برای خرید هر مدل از صندلی ارگونومیک بهترین راه خرید از فروشگاه های اینترنتی می باشد.

محصولات جدید

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها